Μόνος ολομόναχος




Κυριακή, 8 Φεβρουαρίου 2009

Τα αιρετικά του πολιτισμού

Μπορεί η άποψη μου περί πολιτικών των Δήμων για τον πολιτισμό να είναι άκρως μειοψηφική και ακραία αιρετική αλλά θα σας την αναφέρω.
Λίγο από ιστορία για να σας μπάσω στο κλίμα σε σχέση με αυτά που πιστεύω.
Οι σοσιαλφασιστικές πολιτικές του ΚΚΕ μετά την μεταπολίτευση, που εν πολλοίς τις ενστερνίστηκε και το ΠΑΣΟΚ, ήθελε τη ροκ μουσική, τον Αμερικάνικο κινηματογράφο, τις μοντέρνες καλές τέχνες, και γενικά τη μη στρατευμένη στον υπέρτατο σκοπό, δημιουργία, εξοβελιστέες και αισχρά υποπροϊόντα του καπιταλισμού. Έτσι μια γενιά νέων, σημερινών πενηντάρηδων, ντρεπόταν που άκουγε κρυφά DOORS, DEEP PURPLE, JIMMY HENDRIX, JANIS JOPLIN και τα λοιπά προϊόντα της "υποκουλτούρας".
Δυστυχώς αυτοί που υποστήριζαν τα ανατριχιαστικά αυτά πράγματα κατέλαβαν την εξουσία σε δεκάδες δήμους κυρίως της περιοχής της πρωτεύουσας.
Και άρχισαν να εφαρμόζουν τις απόψεις τους περί πολιτιστικής δημιουργίας, δημιουργώντας μια πολιτιστική δημοτική ομπρέλα και στραγγαλίζοντας κάθε αυτόνομη και ανεξάρτητη πολιτιστική φωνή.
Αυτές οι πολιτικές πέρασαν και στους πράσινους Δήμους και αργότερα και στους γαλάζιους, που είδαν τον πολιτισμό σαν ένα πολύ όμορφο βήμα για να κάνουν μικρορουσφέτια και δημόσιες γραβατωμένες σχέσεις.
Αυτό λοιπόν που έχω να προτείνω είναι η κατάργηση των νομικών προσώπων, που ουσιαστικά προβάλλουν με χρήματα των δημοτών (πάνω από μισό εκατομμύριο ΕΥΡΩ πληρώνουμε το χρόνο) τις ερασιτεχνικές φιλοδοξίες κάποιων ελάχιστων και την πολιτική ανέλιξη κάποιων άλλων, ενώ ταυτόχρονα στραγγαλίζουν σε ένα μεγάλο βαθμό τις πολιτιστικές πρωτοβουλίες.
Θάλεγα το θέμα πολιτισμός και Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι τεράστιο και θέμα σειράς αναρτήσεων που πρόκειται να απασχολήσουν στο μέλλον το ιστολόγιό μου.
Τώρα περιληπτικά κάποιες επισημάνσεις.
Έχει το Ναύπλιο τρία νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που όλα ασχολούνται με τη μουσική!!
Η ερασιτεχνική προσπάθεια της δημοτικής χωρωδίας μας κοστίζει κοντά στα 100.000 ΕΥΡΩ!!!
Το ερασιτεχνικό δημοτικό θέατρο μας κοστίζει άλλα τόσα, ενώ η διαχείριση των εσόδων του από τα εισιτήρια είναι τουλάχιστον αδιαφανής.
Μουσικές εκδηλώσεις προγραμματίζει η ΔΕΠΑΝ, το Δημοτικό Ωδείο, η Δημοτική χορωδία και ταυτόχρονα έχουμε και το Φεστιβάλ Ναυπλίου.
Η ΔΕΠΑΝ που υποτίθεται ότι είναι επιχείρηση πολιτιστικής ανάπτυξης ασχολείται με κοινωνική πολιτική, με το να εκμισθώνει τις πλατείες σε πολυεθνικές αυτοκινητοβιομηχανίες και η κύρια ενασχόλησή της είναι οι Αποκριάτικες εκδηλώσεις που για εμένα αποτελούν απλά μόνο ένα τουριστικό προϊόν (για τις αποκριάτικες εκδηλώσεις εντός των ημερών θα επανέλθω).
Έχουμε ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ίδρυμα Καποδίστρια), που απασχολεί εργαζόμενο, έχει προϋπολογισμό πολλών χιλιάδων ΕΥΡΩ και κανείς δεν ξέρει γιατί υπάρχει.
Η δημοτική πινακοθήκη έχει ξεχασθεί απ΄όλους.
Οι εικαστικές τέχνες ένα μηδενικό.
Ο δημοτικός κινηματογράφος, που στραγγάλισε την προσπάθεια των Σινεφίλων έκλεισε και πλέον βλέπουμε αποκλειστικά Χολυγουντιανές παραγωγές.
Το παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης σε ένα καταπληκτικό κτήριο (το πιο όμορφο έργο που έγινε την τελευταία εικοσαετία), δεν βρίσκεται μέσα στα πλάνα των τοπικών πολιτισμικοαρχόντων.
Για να είμαι δίκαιος και επειδή τάπα χοντρά.
Υπάρχουν και θετικά και κάποια πολύ θετικά.
Το μουσικό φεστιβάλ.
Οι προσπάθειες των εργαζόμενων στο Ωδείο με τους γλίσχρους μισθούς.
Η ενίσχυση νεανικών προσπαθειών με τις εκδηλώσεις στο Σιδηροδρομικό Σταθμό και στην Καραθώνα.
Τα προγράμματα ΚΟΙΤΙΔΑ και ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΞΕΝΑΓΗΣΗΣ.
Κάποιες αξιόλογες (για ερασιτεχνικές) θεατρικές παραστάσεις.
Οι εκδηλώσεις του νέου Πολιτιστικού Ομίλου στην όμορφη αίθουσα του αρχοντικού στο Ψαρομαχαλά (ευτυχώς δεν έχουν ζητήσει τη βοήθεια των Δεπαναρχών)
Τα νεανικά γκρουπάκια μουσικής.
Οι εκδηλώσεις των φίλων του ΠΛΙ και οι παλαιότερες εκδηλώσεις του Λαογραφικού Ιδρύματος.
Τί πρέπει να γίνει κατά τη γνώμη μου;
Να καταργηθούν τα πολλά δημοτικά πρόσωπα, να εκδιωχθούν τα αναρριχώμενα φυτά και να δημιουργηθεί ένα όργανο που πρωταρχικό του μέλημα θα είναι η συνδρομή σε όποια αυτόνομα σχήματα, πολιτιστικές πρωτοβουλίες, συλλόγους το επιθυμούν. Η αμέριστη συμπαράσταση των προσπαθειών του μουσικού φεστιβαλ και της Εθνικής Πινακοθήκης. Η βελτίωση της παρεχόμενης μουσικής εκπαίδευσης. Η βοήθεια σε όλα τα σχήματα χορωδιών μικρών και μεγάλων. Η ενίσχυση των θεατρικών παραστάσεων στα σχολεία και η συμπαράσταση σε όλα τα ερασιτεχνικά σχήματα. Η ενασχόληση με την ιστορία της πόλης με σκοπό τη δημιουργία του μουσείου της ιστορίας της πόλης του Ναυπλίου. Η στενή συνεργασία (όχι σε επίπεδο κοινών προσώπων στις διοικήσεις) με το ΠΛΙ
Αυτά, αλλά είπα, θα επανέλθω δριμύτερος και με αναλυτικότερα στοιχεία για όσα ξέρω.

5 σχόλια:

  1. μπράβο πολύ ωραίο το αρθράκι.
    Μα είναι δυνατόν να φτιάξεις οργανισμούς που να έχουν σκοπό την καλλιτεχνική δημιουργία και να έχουν νομική οργάνωση, προϋπολογισμό, πολιτική καθοδήγηση, "ειδικούς" εργαζομένους και όλα αυτά τα τόσο... καλλιτεχνικά και να μην περιμένεις το αποτέλεσμα να είναι το απόλυτο μηδενικό;

    "If I knew for a certainty that a man was coming to my house with the conscious design of doing me good, I should run for my life."
    David Henry Thoeau

    Αυτό πρέπει να κάνουν και όσοι ασχολούνται με την τέχνη αν τους πλησιάσει κάποιος υπάλληλος για να τους "βοηθήσει"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ περιεκτικό άρθρο, που απαντά σε πολλές απορίες, δικές μου τουλάχιστον, περί των πολιτιστικών του Ναυπλίου.

    Μία μόνο παραμένει και έχει να κάνει με το φεστιβάλ Ναυπλίου.
    Πόσους αφορά αυτό το πράγμα;
    Είναι πάνω από 20-25;
    Είναι μια εκδήλωση που αφορά την νεολαία αυτής της πόλης;

    Πόσο δύσκολο είναι να διοργανωνόταν κάτι αντίστοιχο πιο σύγχρονο; Σαν αυτό της Σάνης π.χ.;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Kaλά ολ αυτά.Για κανένα δρόμο χωρίς λακούβες στ' Ανάπλι και στο καινούργιο Ναύπλιο...ν γενικότερα ποιός θα διαμαρτυρηθεί.Οποιος φίλος και του Ναυπλίου εννοειται,έρχεται,το πρώτο πράγμα που παρατηρεί είναι οι ...καταπληκτικοί,στην κυριολεξία,δηλ. που μας...βαράνε άγρια,δρόμοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ξέχασες να συμπεριλάβεις και την Εταιρεία Τέχνης Λόγου και Εικόνας "ΝΑΥΔΕΤΟ" που πέρσυ έκανε πάνω από 10 πολιτιστικές εκδηλώσεις ενώ παράλληλα εκδίδει και το ομώνυμο περιοδικό.
    Εμείς χορηγηθήκαμε από ΔΕΠΑΝ και ΟΠΑΝΑΑΡ αλλά δεν ήταν για εκδήλωση "τσαρούχι-φούντα - φουστανέλλα". Όταν περιμένεις 150 έργα από το ΑΠΘ (τνήμα εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών)και τους κοσμήτορες του κλπ, και κάνεις έκθεση για 10 ημέρες σε 3 χώρους τέχνης της πόλης, ξενοδοχεία, φαγητά, έντυπο υλικό, λάβαρα, ρεύμα, έξοδα λειτουργίας των χώρων, μεταφορικά από και προς Θεσσαλονίκη και διαφόρα άλλα, τότε νομίζω ότι χρειάζεσαι βοήθεια και χορηγούς.Νομίζω ότι συμφωνείς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Οταν κάνει κάποιος ένα σχόλιο όσο καλοπροαίρετο και αν είναι πρέπει να προσέχει τί ακριβώς γράφει. Τί να πω λοιπόν; Οτι συμφωνώ. Αυτό δεν φτάνει όταν κάνει κάποιος λάθος και λησμονεί συγκεκριμένες αξιόλογες ανιδιοτελείς προσπάθειες. Μήπως είμαι σαν όλους τους άλλους; Να πω λάθος μου και συγνώμη; μήπως τελεικά ξέχασα και άλλες σπουδαίες πολιτιστικές δράσεις που τελικά θάπρεπα να είχα μνημονεύσει;
    Ενα θα πω κρίνετέ με με επιείκεια, δώστε μου τουλάχιστον το ελαφρυντικό των μη ταπεινών ελατηρίων

    ΑπάντησηΔιαγραφή