Μόνος ολομόναχος




Τετάρτη 14 Μαΐου 2014

"Κρουαζιέρα το μεγάλο στοίχημα". Ποιό για να καταλάβουμε;


Ομολογουμένως δεν πίστευα ότι ο συνδυασμός "ΑΥΡΑ" θα μπορούσε να παρουσιάσει ένα πρόγραμμα για το Δήμο μας.
Ήταν πολύ θετικό ότι το κατάφερε. Υπάρχουν πολύ καλά κεφάλαια στο πρόγραμμά τους, όπως αυτό του τουρισμού και της κοινωνικής πολιτικής. Περιέλαβαν ιδέες, σκέψεις και προτάσεις της "άλλης πρότασης", αλλά και αυτό ευχάριστο και θετικό είναι (θα σας μιλήσω αύριο για το πως ξεκίνησε να διατυπώνεται μία μοναδική στην Ελλάδα πρόταση που είχε περιλάβει η "άλλη πρόταση" στο πρόγραμμά της και που έχει αγωνισθεί γι΄αυτήν, η οποία περιλαμβάνεται, και ορθώς, και στο πρόγραμμα της αύρας.)
Αυτό όμως  που μου προξένησε εντύπωση στο πρόγραμμα του συνδυασμού αυτού, είναι ότι υπάρχει ένα ιδιαίτερο εκτενές κεφάλαιο για την κρουαζιέρα. Ενώ δεν υπάρχουν, και μάλλον λογικό για να μην καταστεί το πρόγραμμά τους πολύ ογκώδες, συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις για τις γειτονιές και τα χωριά, για την τοπική  συγκοινωνία, τα σχολειά, για τα προβλήματα της καρδιάς της πόλης που είναι το παραδοσιακό της τμήμα, δίδεται μεγάλος χώρος στο πρόγραμμα, ειδικά στην κρουαζιέρα, ενώ δεν γίνεται λεπτομερής ανάλυση των θεμάτων των άλλων μορφών τουρισμού (αθλητικού, εκκλησιαστικού, περιπατητικού, πολιτιστικού κλπ).
Λοιπόν τις θέσεις της αύρας για την κρουαζιέρα (και το λιμάνι) μπορείτε σε μια πιο αναλυτική μορφή τους να τις διαβάσετε εδώ. Κάντε σας παρακαλώ τον κόπο να αναγνώσετε το κείμενο και αν καταλάβατε τι θέλουν να πουν μάλλον περιττεύει να συνεχίσετε να διαβάζετε την δική μου ανάρτηση. Κάτι θα πρέπει να αντιληφθήκατε που το δικό μου πεπερασμένο μυαλό δεν καταλαβαίνει


Ξεκινώ λοιπόν:
Θεωρεί ο συγγραφέας του άρθρου  ότι κακώς έγινε η άρση του cambotage, αφού ισχυρίζεται ότι με αυτό τον τρόπο εκδιώχθηκαν οι Ελληνες ναυτικοί από την εργασία τους. Λέει επί λέξει το άρθρο: "Η αρχική απαίτηση για άρση του cabotage ( ουσιαστικά η δυνατότητα, εταιρείες με έδρα χώρες εκτός ΕΕ, να πραγματοποιούν κρουαζιέρες με αφετηρία ή τερματισμό ελληνικούς λιμένες επί''ίσοις όροις΄΄με τις εταιρείες χωρών της ΕΕ) έγινε δεκτή, από τις αρμόδιες αρχές, αφού υποσχόταν αύξηση εσόδων της τάξεως του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Τελικά οι συγκεκριμένες εκτιμήσεις δεν επαληθεύτηκαν και η ελληνική ναυτιλία δέχτηκε ένα ακόμα μεγάλο πλήγμα αφού το συγκεκριμένο μέτρο( άρση του cabotage) σήμανε και την''εργασιακή εκδίωξη''των Ελλήνων ναυτεργατών από τα πλοία που πραγματοποιούσαν πλόες κρουαζιέρας στις Ελληνικές θάλασσες με ό,τι αυτό συνεπαγόταν για την''λαβωμένη''εθνική οικονομία. Έτσι επήλθε η απώλεια ενός σημαντικού οφέλους για την οικονομία της χώρας που θα προερχόταν από την κατανάλωση του εισοδήματος των ναυτεργατών αλλά και η ανάγκη για αναζήτηση πόρων ώστε να καλυφθεί το κενό που προκλήθηκε στο αντίστοιχο συνταξιοδοτικό τους φορέα ."
Είναι δεδομένο και αυτό δεν επιδέχεται αμφισβήτησης, ότι για να καταστούν τα λιμάνια μας  τόποι έναρξης ή λήξης της κρουαζιέρας (home porting), ήταν αναγκαία η άρση του cambotage, αφού κανένας πολυεθνικός όμιλος που ελέγχουν απόλυτα  τις επιχειρήσεις κρουαζιέρας δεν θα επέλεγε ένα Ελληνικό λιμάνι ως home porting, εάν είχε τις δεσμεύσεις που προέβλεπε ο νόμος και που θα του μείωναν τα κέρδη. Κάλλιστα θα μπορούσε ο ιδιώτης να επιλέξει ως home porting ένα λιμάνι της Τουρκίας, της Ιταλίας, της Κύπρου, της Αιγύπτου, του Ισραήλ. Επομένως εάν θέλουμε να είμαστε καθαροί στις απόψεις μας και να έχουμε επαφή με την λογική θα πρέπει να πούμε εάν συμφωνούμε με την άρση του cambotage που συνεπάγεται ότι ένα Ελληνικό λιμάνι θα έχει τη δυνατότητα να καταστεί home porting ή εάν θέλουμε την επαναφορά του cambotage, πράγμα που σημαίνει ότι Ελληνικά λιμάνια δεν θα είναι σημεία αφετηρίας ή λήξης της κρουαζιέρας, πιστεύοντας ότι με αυτό τον τρόπο θα αυξηθεί η απασχόληση για τους Ελληνες ναυτικούς (εγώ δεν το πιστεύω, αλλά αυτό είναι θέμα άλλης συζήτησης.)
Το λογικό λοιπόν θα ήταν  μετά τα παραπάνω να μας πουν από την αύρα ότι θεωρούν την επαναφορά του cambotage πιο σημαντική από το να καταστούν τα λιμάνια μας home porting, αφού έτσι πιστεύουν ότι προσατεύεται το εισόδημα των ναυτικών. Και όμως.  Αντιγράφω επί λέξει από το κείμενο της αύρας "Είναι αποδεκτό ότι το 'home porting''αποτελεί το ζητούμενο σε μια τέτοια δρατηριότητα αφού η τοπική κοινωνία αποκομίζει πολλαπλά οφέλη( διαμονή, μεταφορά επιβατών, διατροφή κ.α.)" Τώρα εάν εσείς καταλαβαίνετε τι προτείνουν; Διατήρηση του cambotage ή άρση του; "Ζητούμενο" το να γίνουν τα λιμάνια μας home porting και επαναφορά του cambotage; Πως θα γίνει αυτό το πολύ ωραίο και να ισχύσει εκ νέου το cambotage και να αυξηθεί η απασχόληση των ναυτικών και να καταστούν τα Ελληνικά λιμάνια home porting για την κρουαζιέρα, που όλα μαζί μόνον στα κεφάλια τους μπορούν να συμβούν. Και επειδή μάλλον καταλαβαίνουν ότι μπερδεύτηκαν, έχουν και την σαφέστατη  "πρότασή" τους για το cambotage λίγο πιο κάτω: "Η επανεκτίμηση του θέματος του cabotage και η παροχή κινήτρων για απάσχόληση στα κρουαζιερόπλοια των''εκδιοχθέντων''Ελλήνων ναυτικών, θα έδινε μια ώθηση στην παραπαίουσα από την ανεργία ναυτική εργασία με οφέλη που θα τα αποκόμιζε το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας και θα''διαχέονταν''και στην περιφέρεια." Τελικά δεν μας λένε εάν θα είναι υπέρ του cabotage ή όχι. Οι ωραίες και μαγικές λέξεις είναι "επανεκτίμηση του θέματος" δηλαδή ούτε έτσι, ούτε αλλιώς και η "παροχή κινήτρων για απασχόληση στην κρουαζιέρα". Δηλαδή για να μας εξηγήσουν καλύτερα: Για ποια ακριβώς κίνητρα ομιλούν; Θα επιδοτήσουν την εργασία των ναυτικών, δηλαδή με άλλα λόγια θα δώσουν χρήματα στους πολυεθνικούς ομίλους που ελέγχουν την βιομηχανία της κρουαζιέρας; Τι άλλα κίνητρα μπορεί να εννοούν για να καταλάβουμε και εμείς οι πτωχοί τω πνεύματι; Μήπως χωρίς να το αντιλαμβάνονται, κλείνουν το ματάκι στους μεγάλους παίκτες;
Αλλά για να πάμε και στο πιο σοβαρό θέμα του κατά πόσον η αύρα μας λέει ότι θέλει την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο Ναύπλιο ή όχι.
Αντιγράφω επί λέξει, διαβάστε το σχετικό απόσπασμα και πείτε μου τι καταλαβαίνετε: "Η προσέλκυση των ενδιαφερομένων εταιρειών του κλάδου, κυρίως για homeporting, προϋποθέτει και υποτυπώδεις εγκαταστάσεις( χώρο υποδοχής-αναχώρησης, αναψυκτήρια, τουαλέτες κ.α.) Επιπλέον, η εφαρμογή του κώδικα ασφαλείας λιμένων που αποτελεί, απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσει ένα λιμάνι ως προορισμός κρουαζιέρας, επιβάλει περαιτέρω''δέσμευση χώρων''και περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας. Τα παραπάνω θα περιορίσουν δραστικά το ζωτικό χώρο στάθμευσης και θα δημιουργήσουν συνθήκες ''κυκλοφοριακής ασφυξίας''αποτρέποντας την έλευση επισκεπτών που μέχρι τώρα συνέβαλλαν καθοριστικά στην τόνωση της τοπικής οικονομίας. Ενώ λοιπόν η πόλη''εισπράτει'' μποτιλιάρισμα και αποτροπή να την επισκεφτείς, το ζητούμενο είναι σε τι ωφελείται από μία τέτοιας μορφής κρουαζιέρα;" Διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά από την παράγραφο αυτή αβίαστα βγαίνει το συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι λένε ότι δεν πρέπει να έχουμε κρουαζιερόπλοια στο Ναύπλιο, αφού θα δημιουργηθούν μύρια όσα προβλήματα. Αυτό δεν καταλαβαίνετε;
Ιδού όμως η αμέσως επόμενη παράγραφος: "Η κρουαζιέρα μπορεί να δώσει λύσεις τόσο στο Ναύπλιο όσο και στην πολύπαθη εθνική μας οικονομία." Εδώ μας λένε τώρα ότι την θέλουμε την κρουαζιέρα και ότι μπορεί να δώσει λύση και στο Ναύπλιο και στην εθνική οικονομία, έστω και αν δημιουργούνται τόσα προβλήματα. Συνεχίζουν προσπαθώντας να συνδέσουν τα ασύνδετα μεταξύ τους, ότι θέλουν ένα άλλο μοντέλο κρουαζιέρας αφού: "Το μοντέλο που εφαρμόσθηκε μέχρι τώρα δεν απέδωσε τα αναμενόμενα οφέλη τουλάχιστον στις τοπικές οικονομίες. Τα συνολικά κέρδη που αποκόμισαν πολύ συγκεκριμένοι κλάδοι και μόνο ( τουριστικοί πράκτορες, ιδιοκτήτες πούλμαν, επιχειρηματίες του λεγόμενου''κατευθυνόμενου τουρισμού'') σε καμία περίπτωση δεν ήταν τα αναμενόμενα αλλά ούτε και αντισταθμίζονται με τα ποσά που δαπανήθηκαν για να γίνουν τα λιμάνια''συμβατά''με την κρουαζιέρα( εκβανθύσεις, εγκαταστάσεις υποδοχής και ασφάλειας, εξωραϊσμός περιβάλλοντος χώρου κ.α.)"  Ωπα της.....Για να δούμε ποιο είναι το άλλο μοντέλο που θέλει η Αύρα; Να μην γίνονται καθόλου τα έργα, ώστε τα λιμάνια συμβατά με την κρουαζιέρα ή τα έργα όπως οι εκβαθύνσεις, οι εγκαταστάσεις υποδοχής και ασφάλειας κλπ, να μην γίνονται από το δημόσιο; Τι μας λένε ακριβώς για να καταλάβουμε; Μήπως και εδώ κλείνουν το μάτι για παραχώρηση του λιμανιού σε ιδιώτες;
Αλλά έχουν και αντίρρηση με το μοντέλο του τι εστί η επιχείρηση κρουαζιέρα. Μας λένε επί λέξει: "Η σύγχρονη προσέγγιση της κρουαζιέρας προβλέπει, το σύνολο των τουριστικών υπηρεσιών, να παρέχονται εντός του πλοίου εξασφαλίζοντας έτσι τα μέγιστα δυνατά κέρδη για την εταιρεία που την διεξάγει. Πόσο όμως μπορεί να επωφεληθεί το Ναύπλιο από μία τέτοιου τύπου κρουαζιέρα; Τί έχει να κερδίσει όταν απλά και μόνο οι''δια θαλάσσης επισκέπτες''κατεβαίνουν στο λιμάνι για να επιβιβασθούν αυτομάτως σε λεωφορεία με προορισμός συνήθως τους γειτονικούς αρχαιολογικούς χώρους(Μυκήνες, Τίρυνθα, Αρχ.Επίδαυρος)και επιστρέφοντας επιβιβάζονται στο πλοίο που αναχωρεί αμέσως;" Επιθυμούν δηλαδή ενός άλλου τύπου κρουαζιέρας για να ωφεληθεί το Ναύπλιο. Μα είμαστε σοβαροί; Αυτό ακριβώς που περιγράφουν είναι η λογική της κρουαζιέρας. Το σύνολο δηλαδή των τουριστικών υπηρεσιών, να παρέχονται εντός του πλοίου. Αυτό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα της κρουαζιέρας και για τον επιχειρηματία και για τον πελάτη, που θέλει την βολή του και όσο και να φωνασκεί η αύρα η μορφή αυτή δεν αλλάζει. Ας μας πει λοιπόν με ειλικρίνεια εάν επιθυμεί με αυτά τα δεδομένα την έλευση κρουαζιεροπλοίων στο Ναύπλιο, για να εκδράμουν οι επιβάτες με λεωφορεία και στη Νέα Τίρυνθα και στις Μυκήνες (γιατί όχι άλλωστε;). Παντού στο κόσμο και στην Ελλάδα αυτό δεν γίνεται; Στο Κατάκωλο δένουν τα κρουαζιερόπλοια για να επισκεφθούν οι επιβάτες την Ολυμπία. Στο Πειραιά για την Ακρόπολη. Στο Κουσάντασι για την Έφεσο. Στο Ηράκλειο για την Κνωσσό. Στη Χάιφα για τα Ιεροσόλυμα. Μα θα έλθουν οι της Αύρας να αλλάξουν τη λογική και να μας πουν ότι κακώς στέλνουν τους επιβάτες στα σπουδαία μνημεία της Ουνέσκο που βρίσκονται στην Αργολίδα; Στο χέρι του Ναυπλίου είναι να αναδείξει τα πλεονεκτήματά του για να κρατήσει τους τουρίστες κάποιες ώρες. Βέβαια έχουν και επ΄αυτού τη μαγική  λύση: "Η διαπραγμάτευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας για την όσο το δυνατόν πιο πολύωρη παραμονή των τουριστών στην πόλη μας θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της κάθε δημοτικής αρχής. " Πόσο ωραία και απλά θα ήταν τα πράγματα εάν θα μπορούσαν όλα να λυθούν με διαπραγματεύσεις της δημοτικής αρχής με τις εταιρίες και έτσι  να μένει ο τουρίστας στην πόλη μας και να μην κάνει εκδρομές στα σημαντικά μνημεία της Unesco. Μα η δημοτική αρχή φταίει που δεν διαπραγματεύεται; Μα είμαστε σοβαροί;
Και έχουν έτοιμη και τη μαγική λύση για μην περιορισθούν οι θέσεις στάθμευσης με τη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας του λιμανιού, ώστε να μην μείνει κανείς παραπονεμένος. Εύκολα πράγματα: "Η διαμόρφωση νέου χώρου πάρκινγκ ώστε να αντικαταστήσει τις''απωλεσθείσες''θέσεις από την υποδοχή της κρουαζιέρας κρίνεται περισσότερο από επιβεβλημένη ώστε το Ναύπλιο να μην''εκδιώξει''τους επισκέπτες του, κυρίως από την πρωτεύουσα και από τις γύρω περιοχές, που τόσα χρόνια αποτελούσαν το κινητήριο μοχλό της τουριστικής του ανάπτυξης."Βρε πως δεν το σκέφτηκαν οι άλλες παρατάξεις. Ας φτιάξουμε ένα νέο χώρο στάθμευσης οχημάτων. Τώρα το που θα γίνει αυτό, προφανώς αποτελεί λεπτομέρεια.
Ακούμε  και μια ακόμα πρόταση από την αύρα για να έλθουν κρουαζιερόπλοια στο Ναύπλιο. "Η παροχή εκπτώσεων στις πάσης φύσεως λιμενικές παροχές είναι κάτι που δύναται να αποτελέσει αντισταθμιστικό όφελος για μία εταιρεία." Το εκπληκτικό!!! Δεν νομίζω ότι θα τολμούσε όποιο δεξιό σχήμα να προτείνει κάτι παρόμοιο. Ηδη τα λιμενικά τέλη είναι εξαιρετικά χαμηλά και τα έσοδα του λιμενικού ταμείου πολύ λίγα. Θέλει η αύρα  να τα μειώσει και άλλο. Πόσο θα τα μειώσει άραγε; Και άλλο δωράκι στους επιχειρηματίες. Τι να πω μετά και από αυτό
Και το αποκορύφωμα του άρθρου με τίτλο: "Κρουαζιέρα το μεγάλο στοίχημα", είναι η κατακλείδα του που ομιλεί για το εμπορικό λιμάνι: "Τέλος, η μεταφορά του εμπορικού λιμένα εντός των ορίων του υπάρχοντος δημοτικού Λιμενικού Ταμείου θα επιτρέψει την πιο ολοκληρωμένη διαμόρφωση του τουριστικού λιμένα αποτελώντας έτσι η πόλη μας έναν ελκυστικό προορισμό όπου δεν θα συγχέονται ετερόκλητες λιμενικές δραστηριότητες. Οι δύο αυτές δραστηριότητες,εμπορική και τουριστική, είναι ουσιαστικά ασύμβατες μεταξύ τους και η ταυτόχρονη παρουσία τους λειτουργεί αποτρεπτικά για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.Και Φαντάζομαι ότι ήθελαν να πουν να μεταφερθεί το εμπορικό λιμάνι εκτός των ορίων του υπάρχοντος δημοτικού Λιμενικού Ταμείου και όχι εντός, όπως γράφουν. Τώρα το που θα πάει το εμπορικό λιμάνι (εάν πράγματα προτείνουν να φύγει) είναι και κάτι που δεν μας διευκρινίζουν. Μα σοβαρά προτείνουν, εάν προτείνουν (διότι ουδείς καταλαβαίνει με σιγουριά) την απομάκρυνση του εμπορικού λιμανιού από την πόλη; Και έχουν συζητήσει πάνω στο θέμα αυτό και έχουν συμφωνήσει; Μένω ενεός.
Τα θέματα είναι πολύ απλά
Θέλουμε ή δεν θέλουμε τα έργα στο λιμάνι για να μπορούν να δένουν τα κρουαζιερόπλοια. Εγώ λέω ότι τα θέλουμε.
Θέλουμε τα έργα να γίνου από δημοτικό φορέα και όχι από ιδιώτες. Εγώ λέω ναι στο να γίνουν από το Λιμενικό Ταμείο.
Θέλουμε τα κρουαζιερόπλοια με τη λογική που έχουν στο Ναύπλιο; Εγώ λέω ότι τα θέλουμε έστω και αν οι υπηρεσίες είναι all inclusive. Η πόλη και η περιοχή έχει να κερδίσει.
Χρειάζονται τα έργα στο χερσαίο τμήμα του λιμανιού; Εγώ λέω ναι, αλλά να δούμε πως η όχληση θα είναι μικρότερη και σε κάποια απόσταση από το τουριστικό τμήμα της πόλης.
Θέλουμε μαρίνα; Εγώ λέω ναι αλλά όχι έτσι όπως σχεδιάζεται και να γίνει στη βόρεια προβλήτα.
Θέλουμε εμπορική δραστηριότητα στο λιμάνι; Εγώ λέω ναι αλλά να την απομακρύνουμε στην ανατολική προβλήτα και όσο το δυνατόν μακρύτερα.
Θέλουμε σκάλα αλιευτική; Λέω ναι και θα μπορούσε να γίνει εκεί που σχεδιάζουν να φτιάξουν τη μαρίνα.
Θέλουμε αύξηση των εσόδων του λιμανιού; Εγώ λέω ναι, πράγμα που θα επιτευχθεί εάν προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες. Ναι στην αύξηση των εσόδων και των λιμανιάτικων. Όχι στη μείωσή τους.
Θέλουμε να παραμένουν οι τουρίστες στην πόλη του Ναυπλίου; Εγώ λέω ναι, αλλά αυτό θα επιτευχθεί μόνον εάν η πόλη μας οργανωθεί και προσφέρει ανταγωνιστικές υπηρεσίες. Με διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοτικής αρχής και επιχειρηματιών τίποτα δεν γίνεται

.

2 σχόλια:

  1. Χτύπησες το κακό στη ρίζα του.
    Μπράβο.
    Καλά σας τα λένε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προσυπογράφω, εγκρίνω και επαυξάνω.Πάρα πολύ ουσιαστικό, τεκμηριωμένο και διαφωτιστικό. Ας του ρίξει μια ματιά και ο πρεφαδόρος. Η ενημέρωση ωφελεί!
    Το λιμάνι του Ναυπλίου συμπεριλαμβάνεται στο Εθνικό σχέδιο Λιμενικής πολιτικής της Χώρας (όποιος θέλει μπορεί να το βρει googleάροντας) και για τις τέσσερις βασικές δραστηριότητες. Εμπορικό,Κρουαζιέρα,Αλιευτικό και Μαρίνα. Ακόμη και για εμπορευματοκιβώτια (containers).
    Bέβαια τέτοια έργα δεν υλοποιούνται από την μία μέρα στην άλλη. Η αρχή όμως είναι το ήμισυ του παντός!
    Μη γκρινιάζουμε και μιζεριάζουμε όταν πάει να γίνει κάτι καλό για την Πόλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή