Μόνος ολομόναχος




Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2008

Το λιμάνι της ταλαιπωρίας

Κινέζοι, Αραβες, Ρώσοι και Ελληνες νεόκοποι καπιταλιστές, έχουν επιδοθεί σ΄ έναν αγώνα για να εξασφαλίσουν τον έλεγχο των χερσαίων ζωνών των μεγάλων λιμανιών της χώρας. Dubai Ports World, Cosco και Hutchison, κονταροκτυπιούνται προσφέροντας εκατοντάδες εκατομμύρια ΕΥΡΩ. Μετά τους Κινέζους, τους Άραβες και τις λοιπές πολυεθνικές που έδειξαν ενδιαφέρον για τα "λιμάνια" μας, φαίνεται ότι και οι Ρώσοι και οι Ινδοί αναζητούν… "λιμάνι για να αράξουν". Ηδη ρωσικά κεφάλαια έχουν κάνει προσπάθειες για να αποκτήσουν τον έλεγχο του λιμανιού στον Αστακό στη Δυτική Ελλάδα.
Τα λιμάνια είναι λοιπόν της μόδας και οι νέες μεγάλες οικονομικές υπερδυνάμεις αναζητούν μικρές και μεγάλες πύλες εισόδου στη Ευρωπαϊκή Ενωση ειδικά μέσω της χώρας μας, που είναι η πρώτη που συναντά κανείς σαν βγεί από τα στενά στου Σουέζ, ερχόμενος από την ανατολή εκεί που σε λίγο χρόνο θα είναι το κέντρο της παγκόσμιας οικονομίας.
Και το λιμάνι του Ναυπλίου; Τί ρόλο μπορεί να παίξει ένα μικρό περιφερειακό λιμάνι της χώρας; Εχει αναρωτηθεί κανείς και έχει σχεδιάσει το μέλλον του λιμανιού μας, που επί αιώνες έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης; Εχουν διαπιστωθεί τα εκκρεμή θέματα και δρομολογούνται άραγε λύσεις ή τα προβλήματα παραμένουν και επιδεινώνονται με τον καιρό;

ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Πριν από ελάχιστο χρόνο έγινε στο λιμάνι του Ναυπλίου ένα δαπανηρό έργο εκβάθυνσής του στα 8 μέτρα. Ενα έργο σημαντικό για την πόλη, αφού πλέον σύμφωνα με τις προδιαγραφές, που θάπρεπε να έχει το λιμάνι, σχεδόν όλα τα κρουαζερόπολοια, που έρχονται στο Ναύπλιο, θα μπορούσαν να μπαίνουν μέσα και να δένουν στις προβλήτες. Και όμως σήμερα τα περισσότερα κρουαζερόπολοια, με βύθισμα πολύ μικρότερο των 8 μέτρων παραμένουν αρόδο. Ετσι οι επιβάτες, που φθάνουν μόνο με λάντζες, επιβιβάζονται άρον-άρον στα λεωφορεία για ξενάγηση στους αρχαιολογικούς χώρους, επισκέπτονται μόνο τα καταστήματα που έχουν αποφασίσει «οι αρμόδιοι» και τελικά μένει ελάχιστος χρόνος για περιήγησή τους στην πόλη μας. Εκατοντάδες τουριστικές επιχειρήσεις του Ναυπλίου (καταστήματα τουριστικών ειδών, εστιατόρια, κοσμηματοπωλεία, καφενεία κλπ) χάνουν κατ΄ έτος τεράστια ποσά, μόνο και μόνο διότι κάτι δεν πάει καλά στο λιμάνι μας, τα πλοία παραμένουν αρόδο, παρά το έργο που έγινε και τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν, ενώ το λιμενικό ταμείο δεν έχει θεωρήσει καν σωστό να ενημερώσει τους πολίτες για το τί έχει γίνει και το έργο της εκβάθυνσης δεν απέδωσε αυτά που έπρεπε.
Το λιμενικό Ταμείο όμως δεν ενημέρωσε ούτε και για το απαγορευτικό που εκδόθηκε για τα πλοία με βύθισμα μεγαλύτερο των 5,50 μέτρων όσον αφορά την ανατολική προβλήτα του λιμένος. Ποιός ευθύνεται για την απαγόρευση αυτή; Το ερεύνησαν οι αρμόδιοι του λιμενικού ταμείου; Μήπως ευθύνονται τα πλοία που μεταφέρουν τα αδρανή υλικά; Οχι, μας λέει, το λιμενικό ταμείο, αφού πρόσφατα τροποποίησε τον προϋπολογισμό του προκειμένου να κάνει το ίδιο το έργο της επανεκβάθυνσης του λιμανιού, ένα έργο που είχε γίνει πάλι πριν από ελάχιστο καιρό. Εγώ τουλάχιστον δεν πείσθηκα ότι το λιμάνι έγινε πιο ρηχό έτσι από μόνο του και ότι δεν φταίει κανείς και γι΄αυτό μειοψήφισα κατά την έγκριση της τροποποίησης του προϋπολογισμού. Δεν έχουν οι αρμόδιοι παρά να μας φέρουν μια μελέτη που να αποδεικνύει τους ισχυρισμούς τους, ώστε να πεισθούμε ότι καλώς θα δαπανηθούν τα χρήματα από ίδιους πόρους.
Πόσα καταβάλλουν για τα λεγόμενα «λιμανιάτικα» τα πλοία που μεταφέρουν τα αδρανή υλικά και που τόσα προβλήματα έχουν δημιουργήσει; Γνωρίζουν οι πολίτες; Εχει ενημερώσει ποτέ το λιμενικό Ταμείο, ώστε να γνωρίζουμε ποιά είναι η αναταπόδοση στην πόλη για την όχληση που δημιουργείται: Αν σας πει κάποιος ότι πληρώνουν από 7 έως 15 ΕΥΡΩ θα τον πιστέψετε; Τρομερό, ένα πλοίο με ημερήσιο προϋπολογισμό δαπανών μερικών δεκάδων χιλιάδων ΕΥΡΩ να καταβάλλει στο λιμάνι 7 ΕΥΡΩ και ταυτόχρονα η απέναντι παρέα που τρώει στο εστιατόριο και υφίσταται αυτά που όλοι γνωρίζουμε όταν φυσάει βοριαδάκι να πληρώνει πολλαπλάσιο λογιαριασμό. Εδώ βέβαια το λιμενικό Ταμείο έχει τη δικαιολογία ότι η τιμολογιακή αυτή πολιτική καθορίζεται από το Υπουργείο. Αλλά αυτό τί τον νοιάζει τον πολίτη; Τελικά ελάχιστα ενδιαφέρει εάν την τιμολογιακή πολιτική την καθορίζουν οι εδώ τοπικοί παράγοντες που ουδόλως διαμαρτύρονται ή οι εν ταις Αθήνεσι εκπρόσωποί μας. Διότι δεν είναι δυνατόν να θεωρείται λογικό να εμφανίζονται οι Κινέζοι και οι Αραβες και να προσφέρουν εκατομμύρια για τα λιμάνια της χώρας και την ίδια στιγμή να χρεώνονται τα πλοία που οχλούν τα μέγιστα μόνο λίγα Ευρω για τέλη προσόρμισης.
Ο χώρος της χερσαίας ζώνης του λιμένα έχει γίνει μια τεράστια αποθήκη με διαφόρων λογής υλικά (ανεμογεννήτριες, όγκους μαρμάρων, εργοτάξιο κατασκευαστικής εταιρίας), τα οποία υπήρχαν ή υπάρχουν εκεί επί τεράστιο χρονικό διάστημα. Εξαφνα το λιμενικό ταμείο, ξεπέρασε την υποχρέωσή του για προσωρινή τοποθέτηση των εμπορευμάτων στο λιμάνι (κάτι λογικό) και εισήλθε στο χώρο των logistics, με μακροχρόνια χρήση της χερσαίας ζώνης από διαφόρους. Ομως τα έσοδα είναι δυσανάλογα μικρά με την όχληση που δημιουργείται και αμελητέα (μηδενικά) σε σχέση με όσα έχουν προσφερθεί κατά τους τελευταίους διαγωνισμούς.
Είναι δυνατόν το λιμενικό Ταμείο να έρχεται αρωγό στις προσπάθειες νομιμοποιήσης αυθαιρέτου στις Μπανιέρες;
Εχουν αντιδράσει οι του Λιμενικού Ταμείου στην ολοσχερή σχεδόν κατάληψη της παραλίας της Αρβανιτιάς από ομπρέλλες; Τα ίδια δεν έχουν γίνει και στη Γλώσσα;
Δεν έχω πλέον καμία εμπιστοσύνη στις πολιτικές που εφαρμόζει το Λιμενικό Ταμείο. Ιδίως μετά τον περίφημο «διαγωνισμό» για το πάρκινγκ στο λιμάνι που η προκήρυξή του «δημοσιεύθηκε» το Μεγάλο Σάββατο και που οδήγησε σε πλειοδότη που προσέφερε ένα πολύ, μα πολύ χαμηλό τίμημα.
Από την άλλη βέβαια ακούμε και μερικά μεγαλεπήβολα για μαρίνα και νέο εμπορικό λιμάνι στην Αγια Σωτήρα Ακούμε και για νέα σχέδια παράδοσης του λιμανιού στους ιδιώτες. Με ΣΔΙΤ λέει θα γίνουν τα νέα έργα Είναι δυνατόν να πιστέψει κανείς σοβαρά ότι ένα τέτοιο λιμάνι σε μια δυσπρόσιτη περιοχή και κόντρα στον περιφερειακό σχεδιασμό μπορεί ποτέ να γίνει πραγματικότητα; Είναι δυνατόν να ζητάμε τη δημιουργία μαρίνας μακρυά από την πόλη και μετά το εμπορικό τμήμα του λιμανιού.
Δεν μπορούμε κάποτε να δούμε και να αποφασίσουμε τα πολύ απλά και λογικά. Γιατί να σκεφτόμαστε τα περίεργα και τα δύσκολα;
Η ΜΑΡΙΝΑ
Δεν μπορεί παρά να είναι αυτονόητο ότι μια μαρίνα πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν πιο κοντά στο ιστορικό κέντρο. Ετσι θα δημιουργηθεί μια πολύ καλύτερη σχέση του επισκέπτη, ερασιτέχνη της θάλασσας, με την πόλη. Δεν είναι δυνατόν να τον οδηγήσουμε μακρυά δίπλα στα αδρανή και στο εμπορικό λιμάνι. Είναι αδιανόητο να τοποθετήσουμε τα μικρά τουριστικά σκάφη μέσα στα διασταυρούμενα ηχητικά πυρά των κέντρων της παραλιακής και των μπαρ της Μπουμπουλίνας. Δεν μπορούμε στα σοβαρά να αναζητάμε τον καλό τουρισμό και ταυτόχρονα να τον ραίνουμε με άμμους και χώματα. Τί λέτε; Πιστεύετε σοβαρά ότι μια τέτοια μαρίνα θα γεμίσει από σκάφη; Ποιοί ηλίθιοι θα επισκεφθούν το λιμάνι της ταλαιπωρίας και τη ρύπανσης, που θα τους αφήσει ξύπνιους όλη τη νύκτα; Δεν είναι επίσης λογικό να επιζητάμε τη δημιουργία μιας μαρίνας που στην ουσία θα αποτελεί το χειμερινό «πάρκινγκ» των σκαφών των Αθηναίων, πράγμα που θα προσφέρει ελάχιστο όφελος για την πόλη και τεράστιο βάρος με τη μόλυνση του Αργολικού κόλπου. Ας επιδιώξουμε λοιπόν το πολύ απλό, την άριστη εξυπηρέτηση των διερχομένων σκαφών που θα επισκέπτονται την πόλη μας, πράγμα που θα δημιουργήσει ένα τεράστιο όφελος για όλους. Ο χώρος του λιμανιού μπροστά από την οδό Μπουμπουλίνας είναι ο κατάλληλος και με μια μικρή επένδυση είναι δυνατόν σε ελάχιστο χρόνο να έχουμε ένα αγκυροβόλιο, που δεν θα μολύνει και που θα έχει όλες τις υποδομές να δεχθεί μικρά και μεγάλα τουριστικά σκάφη. Το καλοκαίρι του 2009 θα μπορούσε να είναι έτοιμο. Αντί λοιπόν να ακούμε τις μεγαλοστομίες που τόσα χρόνια δεν έχουν γίνει πραγματικότητα και που δεν θα προσφέρουν τα αναμενόμενα, ας κάνουμε τα λογικά και τα εύκολα με άμεσο όφελος για την πόλη Αυτονόητο βέβαια και παρελκόμενο μιας τέτοιας μαρίνας είναι ότι θα υπάρξει επιτέλους σεβασμός των ωρών κοινής ησυχίας και όχι μουσική μέχρι τις 3 το πρωί όπως πολύ «όμορφα» αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο.
ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ
Αντί να προχωράμε σε σχέδια και όνειρα θερινής νυκτός με δημιουργία νέου λιμανιού σε ακατάλληλες και δυσπρόσιτες περιοχές, όπου ούτε καν οδική πρόσβαση υπάρχει, πρέπει άμεσα να προχωρήσουμε στο σχεδιασμό της χωροθέτησης του εμπορικού λιμανιού στον βόρειο βραχίονα. Με αυτόν τό τρόπο θα αποσυμφορηθεί το υπάρχον λιμάνι του Ναυπλίου, για τουριστικά σκάφη και κρουαζερόπλοια, θα δημιουργηθούν οι υποδομές για τα αναγκαία συστήματα ασφαλείας του λιμανιού, θα απαλλαγεί η πόλη από τις οχλήσεις, θα δημιουργηθεί ένα λιμάνι σύγχρονο με σωστό τουριστικό και ανεξάρτητο εμπορικό τομέα, που θα είναι μοχλός πολύπλευρης ανάπτυξης της πόλης.

Συμφωνείτε άραγε με όλα αυτά;
Ε.... και να συμφωνείτε τίποτα από όλα αυτά δεν θα γίνουν.
Οχι όσο επιμένετε να επιλέγετε με το ωραίο 57% τους ίδιους παράγοντες.
Είστε ευχαριστημένοι με τα κρουαζερόπλοια αρόδο, με τα αδρανή στη μύτη μας, με το χώρο ελεγχόμενης στάθμευσης στο λιμάνι, με την έλλειψη υποδομής για τα τουριστικά σκάφη.
Αν ναι δεν έχετε παρά να τους ξαναεπιλέξετε......
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΠΑΥΛΟΣ
(αντιγράφοντας και τις σκέψεις και ιδέες κάποιων πιο ειδικών από και από εμένα και από τη διοίκηση του λιμενικού ταμείου Ναυπλίου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου