Ο πομφός: η φουσκάλα ή το οίδημα στο δέρμα.
Η πομφόλυξ: φυσαλίς αέρος, φούσκα και μεταφορικά λόγος χωρίς περιεχόμενο, αερολογία, η κενή υπόσχεση.
Δύο χρόνια είμαι στο δημοτικό συμβούλιο και συχνά πυκνά ακούω υποσχέσεις περί έργων που θα κατασκευασθούν με Σ.Δ.Ι.Τ. Ωραίες υποχέσεις, ωραία λόγια, όμορφοι τίτλοι. Δεν ακούγεται δελεαστικό; «Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα».
Οταν δεν υπάρχει σχεδιασμός, δεν έχουν γίνει οι μελέτες, δεν υπάρχει η διάθεση για διεκδίκηση η λύση είναι εύκολη. Θα γίνουν, λένε, τα έργα με ΣΔΙΤ και έτσι ξεμπερδεύουν.
Είναι όμως η διαδικασία αυτή εύκολη και συμφέρουσα για τους δημότες;
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευασθεί, μας είπαν, το νέο λιμάνι στην Αγια Σωτήρα. Η μεγίστη των πομφολύγων.
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευασθεί και το Συνεδριακό Κέντρο. Ετέρα μεγάλη πομφόλυξ.
Με ΣΔΙΤ θα κατακευασθούν τα νέα σχολεία του Δήμου. Μικροτέρα πομφόλυξ, αφού το κέρδος των ιδιωτών στην περίπτωση αυτή, εάν ποτέ προχωρήσει ένα τέτοιο έργο θα είναι μεγάλο και βέβαιο.
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευασθεί και η μαρίνα στο λιμάνι του Ναυπλίου. Εδώ τα συμφέροντα είναι τέτοια, που είναι πιθανόν πράγματι να δούμε κάποια στιγμή τους ιδιώτες να εκμεταλλεύονται το λιμάνι μας απολαμβάνοντας τεράστια οφέλη, που δεν μπορούμε εμείς λόγω της κακής διαχείρισης να εισπράξουμε.
Αλλά ας δούμε πώς έχουν προχωρήσει μέχρι σήμερα τα ΣΔΙΤ στη χώρα μας, προκειμένου να διαπιστώσουμε το κατά πόσον τα λόγια που ακούμε είναι βάσιμα και εάν τα έργα αυτά που μας υπόσχονται μπορούν εύκολα να «περπατήσουν»
Ο θεσμός της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα καθιερώθηκε στη χώρα μας με τον νόμο 3389/2005. Από τότε και μέχρι σήμερα παρότι έχουν περάσει τρία χρόνια και παρά τις μεγαλοστομίες, κανένα έργο με ΣΔΙΤ δεν έχει ακόμα ξεκινήσει.
ΣΔΙΤ και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στην Αργολίδα.
Ας παρακολουθήσουμε λοιπόν το μοναδικό έργο του νομού μας που έχει αποφασισθεί να γίνει με ΣΔΙΤ και σε ποιό στάδιο βρίσκεται η σχετική διαδικασία. Αναφέρομαι στο κτήριο του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου που θα ανεγερθεί στη Δαλαμανάρα.
Το οικόπεδο αγοράσθηκε, όχι με χρήματα του Ελληνικού Κράτους, αλλά με δαπάνη των Δήμων Ναυπλίου και Αργους και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αργολίδας.
Ο Δήμος Ναυπλίου για να καταβάλει το 1/3 της σχετικής δαπάνης έλαβε δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, για την αποπληρωμή του οποίου κατ΄ έτος καταβάλλει ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσό. Οι δημότες λοιπόν του Ναυπλίου, του Αργους και της Αργολίδας καταβάλλουν το τίμημα της αγοράς της οικοπεδικής εκτάσεως, που το Κράτος επιθυμεί να γίνει χώρος κερδοσκοπίας εκ μέρους των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.
Στις 6 Σεπτεμβρίου 2006 εγκρίθηκε η κατασκευή του έργου με ΣΔΙΤ.
Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός του έργου, μαζί με τα υπόλοιπα κτήρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου είναι 74.000.000 ΕΥΡΩ (+ 20% κόστος ασφάλισης και βαριάς συντήρησης)
Η διάρκεια της σύμβασης με τον ιδιώτη θα είναι 28 έτη
Η περίοδος κατασκευής του έργου θα είναι 3 έτη.
Η περίοδος λειτουργίας του έργου θα είναι 25 έτη Η αποπληρωμή του Ιδιώτη θα γίνεται από τη Διοίκηση του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με ετήσιες πληρωμές μετά την έναρξη της λειτουργίας των υποδομών. Το ύψος των πληρωμών θα εξαρτάται από την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών συντήρησης και τεχνικής διαχείρισης, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια ποιότητας που θα ορισθούν εκ των προτέρων Αυτό δηλαδή που κάνουμε τελικά είναι να επιβαρύνουμε τις επόμενες γενιές προς όφελος των ιδιωτών, που δεσμεύοντας κάποια λίγα κεφάλαια και δανειζόμενοι τα υπόλοιπα θα εισπράξουν ένα σεβαστό και σίγουρο ποσό τα επόμενα χρόνια.
Αλλά δεν είναι μόνον ο κατασκευαστικός όμιλος που θα ωφεληθεί από την όλη διαδικασία. Ακούστε και ποοί άλλοι έχουν ειπράττειν για ένα έργο σε οικόπεδο που όλοι εμείς οι δημότες Ναυπλίου, Αργους και ολόκληρης της Αργολίδας ακόμα πληρώνουμε.
Ενα χρηματικό ποσό θα καταβληθεί στον τεχνικό Σύμβουλο της αναθέτουσας αρχής που είναι η εταιρία με την ωραία ονομασία W.S.ATKINS INTERNATIONAL Ltd.
Κάποια άλλα ποσά θα εισπράξει ο νομικός σύμβουλος της αναθέτουσας αρχής που είναι η εταιρία με την επίσης ωραία ονομασία ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ Μ.&Π. ΜΠΕΡΝΙΤΣΑ - ASHURST (Υπεργολάβοι)
Και για να μην ξεχάσουμε και τους χρηματοοικονομικούς συμβούλους της αναθέτουσας αρχής, σας τους αναφέρω και αυτούς ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε. GRANT THORNTON CONSULTING A.E. ΕΤΑΙΡΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ GRANT THORNTON UK LLP. Και αυτοί θα πληρωθούν για το έργο που παρέχουν
Και ενώ τόσοι και τόσοι θα λάβουν μέρος της πίτας, ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί μετά από δυό χρόνια από την έγκριση οι διαδικασίες για να ξεκινήσει το έργο Πού βρισκόμαστε; Ο διαγωνισμός για την επιλογή του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Επτά (7) σχήματα υπέβαλαν Αίτηση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και πέντε (5) θα προσκληθούν να συμμετάσχουν στη Β’ φάση του δημόσιου κλειστού διαγωνισμού.
Τελικά τί μας λένε; Μήπως τρώμε το δούλεμα της αρκούδας για να έχουν λαμβάνειν οι εταιρίες ATKINS INTERNATIONAL Ltd, ASHURST, GRANT THORNTON UK LLP κλπ. Και τί επιθυμεί η δημοτική αρχή; Μια παρόμοια διαδικασία, μακρόχρονη με υπεργολάβους, νομικούς συμβούλους, τεχνικούς συμβούλους, χρηματοοικονομικούς συμβούλους, μόνο και μόνο για να κατασκευάσουμε κάποια σχολεία;
Σήμερα όμως η υπόθεση ΣΔΙΤ είναι αντιμέτωπη και με μια άλλη παράμετρο. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι κανένας ιδιώτης δεν πρόκειται να δεσμεύσει τα ποσά που αναφέρονται στις προκηρύξεις. Επομένως είναι αναγκαία η χρηματοδότηση του έργου από τραπεζικά κεφάλαια, που όμως σήμερα λόγω της πιστωτικής κρίσης η πρόσβαση σ΄αυτά είναι αρκετά δύσκολη. Επομένως θεωρείται βέβαιο ότι η υπόθεση ΣΔΙΤ θα συνεχίσει να καρκινοβατεί. Ομως εμείς τα σχολεία τα θέλουμε να γίνουν χθες, όχι στο απώτερο μέλλον.
Τελικά τι γίνεται με τα ΣΔΙΤ ;
Τελικά αυτά τα ΣΔΙΤ φαίνεται ότι είναι μια περίεργη διαδικασία για να κερδοσκοπήσουν μια σειρά απο εταιρίες από έργα που παλαιότερα γινόντουσαν αποκλεισιτικά από το Κράτος. Ετσι τουλάχιστον εμείς εδώ στον τόπο μας, αυτό που θα πρέπει να διεκδικούμε είναι η κατασκευή από το Κράτος τουλάχιστον των σχολικών κτηρίων. Ας αποκλείσουμε τα ΣΔΙΤ. Αυτό που θα πρέπει να κάνουμε και δεν το κάνουμε είναι να προετοιμαζόμαστε με τις κατάλληλες μελέτες για να εντάξουμε τα αναγκαία έργα στα προγράμματα που τρέχουν. Ειδικά σήμερα που λόγω της οικονομικής κρίσης η χρηματοδότηση των ιδιωτών δεν είναι τόσο εύκολη όσο στο παρελθόν και η παρέμβαση του Κράτους σε διαφόρους τομείς της οικονομίας παγκόσμια έχει καταστεί επιτακτική και αναγκαία, ας είμαστε τουλάχιστον επιφυλακτικοί με τα ΣΔΙΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου